Översikt
Nedan tillhandahålls detaljer om hur SMART ID AB (“SMART ID”, “vi”, “oss”) hanterar dina personliga
data när du engagerar dig med oss via vår webbplats www.smartid.se och de tjänster vi erbjuder
(“Tjänster”). Din integritet är central för oss. Detta sekretessdokument beskriver hur SMART ID
hanterar dina personuppgifter. Om du har frågor om detta dokument eller vår hantering av
personuppgifter, vänligen kontakta oss på [email protected].
SMART ID är personuppgiftsansvarig
SMART ID ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter, vilket innebär att SMART ID ansvarar för
att dina uppgifter hanteras i enlighet med General Data Protection Regulation (GDPR). Du kan
kontakta oss på följande sätt:
SMART ID INTERNATIONAL SL
FREDERIC SOLER, 56 – 08820 Prat de Llobregat, El (Barcelona)
[email protected]
Var samlar vi in dina data?
När du engagerar dig med oss via våra webb- eller mobilapplikationer samlar vi in den information du
förser oss med. Om du väljer att använda våra Tjänster, samlar vi också in den information som krävs
för att skapa ett användarkonto. Genom att tillhandahålla Tjänsterna assisterar vi dig att övervaka
oönskad eller obehörig användning av dina data. Denna övervakning genomförs genom att skanna
data från kreditinformationsföretag och myndigheter, samt genom att skanna data som kan vara
tillgänglig via Deep Web och Darknet.
Vilka data behandlar vi och varför behandlar vi dem?
Förfrågningar via webb eller mobilapplikationer
Om du kontaktar oss via våra webb- eller mobilapplikationer behandlar vi de uppgifter du förser oss
med och som vi behöver för att kunna svara på din förfrågan. Vanligtvis innebär detta grundläggande
information, såsom ditt namn och dina kontaktuppgifter (e-postadress, postadress och/eller
telefonnummer).
Data som behandlas inom Tjänsterna
Om du väljer att använda Tjänsterna, kommer följande kategorier av personuppgifter att behöva
behandlas för att skapa ett användarkonto: namn, kontaktinformation (epostadress/telefonnummer/postadress), personnummer och kreditkortsinformation. Data som fås
från övervakning av oönskad/obehörig användning av dina uppgifter kan också behandlas. Det kan
handla om uppgifter från myndigheter, såsom adressändringar, ändringar av uppgifter om dig som
företrädare för ett företag, samt uppgifter om dig som är kopplade till användarkonton för olika typer
av digitala tjänster som du använder.
Rättslig grund och syftet med att behandla dina uppgifter
Förfrågningar via webb eller mobilapplikationer
När du kontaktar oss via våra webb- eller mobilapplikationer behandlar vi de
uppgifter du lämnar för att kunna hantera din förfrågan eller begäran till oss. Uppgifterna kan också
användas för att kommunicera med dig om erbjudanden, nyheter och våra tjänster. Den rättsliga
grunden för vår behandling av dina personuppgifter är vårt berättigade intresse.
Data som behandlas inom Tjänsterna
För att kunna tillhandahålla Tjänsterna till dig behöver vissa uppgifter om dig behandlas. Denna
behandling görs med avtalet mellan dig och oss som rättslig grund. Vi behandlar också dina uppgifter
för att utveckla och anpassa Tjänsterna och dess funktionalitet. Uppgifterna kan också användas som
grund för produkt- och kundanalyser, statistik samt affärs- och metodutveckling. Vidare kan
uppgifterna komma att behandlas för att säkerställa att vi har utfört Tjänsterna korrekt och för att
kommunicera med dig om erbjudanden, nyheter och våra Tjänster. Dessa bearbetningsaktiviteter
görs med vårt berättigade intresse som rättslig grund. Slutligen kan vissa av dina uppgifter behandlas
för att vi ska följa tillämpliga lagar och bestämmelser, såsom redovisnings- och skattebestämmelser.
Den rättsliga grunden för dessa behandlingsaktiviteter är vår rättsliga skyldighet.
Hur länge behåller vi dina uppgifter?
Generellt behåller vi dina uppgifter så länge de behövs för de syften som uppgifterna samlades in för.
Därefter raderas eller anonymiseras uppgifterna. Uppgifter som du lämnar i frågor och förfrågningar
via våra webb- och mobilapplikationer raderas (eller anonymiseras) inom 12 månader efter att vi har
avslutat det ärende som informationen rör. Om du använder Tjänsterna kommer dina uppgifter att
raderas (eller anonymiseras) inom 12 månader från det att du inte längre är registrerad som aktiv
användare. Uppgifter som vi ska behålla enligt gällande lag bevaras så länge lagen föreskriver (vilket
till exempel innebär att uppgifter som vi måste behålla på grund av bokföringslagstiftningen bevaras i
7 år).
Vem delar vi dina uppgifter med?
Som allmän regel delar vi inte dina personuppgifter med tredje part, vilket innebär att dina uppgifter
är säkra hos oss. Men i den utsträckning det är nödvändigt för att vi ska kunna tillhandahålla
Tjänsterna, till exempel vid registrering, övervakning eller fakturering, kan vi behöva överföra dina
uppgifter till samarbetspartners. Dina uppgifter kan också överlämnas om det krävs enligt lag eller om
det är nödvändigt för att skydda våra eller en tredje parts rättigheter.
Var behandlas dina uppgifter?
Dina personuppgifter behandlas inom EU/EES.
Dina rättigheter som registrerad
Som registrerad har du vissa rättigheter i förhållande till behandling av dina personuppgifter. Om du
vill utöva någon av dina rättigheter, vänligen kontakta oss på [email protected].
✔︎ Rätt till tillgång: Du har rätt att få tillgång till information om dina personuppgifter som behandlas,
inklusive syftet med och den rättsliga grunden för behandlingen.
✔︎ Rätt till korrigering: Om du anser att felaktiga personuppgifter om dig behandlas kan du begära att
vi korrigerar dem.
✔︎ Rätt att begränsa behandlingen: Du kan begära att vi begränsar behandlingen av dina
personuppgifter. Som ett exempel kan detta vara relevant om vi har felaktiga uppgifter om dig och du
inte vill att behandlingen ska fortsätta förrän vi har korrigerat uppgifterna.
✔︎ Rätt till radering/rätt att bli glömd: Du kan begära att vi raderar dina personuppgifter. Även om vi
kommer att följa en sådan begäran i den utsträckning som krävs enligt tillämplig lag, vänligen notera
att vi, trots din begäran, kan fortsätta att behandla vissa uppgifter (såsom data som vi behöver
behålla för att skydda våra rättsliga intressen eller att vi är skyldiga att behålla i enlighet med rättsliga
skyldigheter).
✔︎ Rätt att invända: I samband med behandling av personuppgifter utifrån vårt berättigade intresse
har du rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter. Om dina integritetsintressen väger
tyngre än våra intressen av att behandla vissa uppgifter kommer vi att sluta behandla sådana
uppgifter.
✔︎ Rätt till dataportabilitet: Du kan ha rätt att få personuppgifter som du har lämnat till oss i ett
strukturerat, allmänt accepterat och maskinläsbart format, och du kan även ha rätt att överföra dessa
uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.
Vill veta mer?
Om du har några frågor angående behandlingen av dina personuppgifter, tveka inte att kontakta oss
på [email protected].
Om du inte är nöjd med oss
Om du inte är nöjd med hur dina personuppgifter behandlas, vänligen kontakta oss på
[email protected]. Du kan också kontakta Svenska Integritetsskyddsmyndigheten på www.imy.se.
Samt även den Spanska Integritetsskyddsmyndigheten på www.aepd.es/es
Denna integritetspolicy gäller från 2023-08-01